Lopburi - Reisverslag uit Lopburi, Thailand van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Lopburi - Reisverslag uit Lopburi, Thailand van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Lopburi

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

08 Januari 2018 | Thailand, Lopburi

Vanuit Nan gaan we noordwaarts richting Gouden Driehoek. In Chang Rai maken we in een bar kennis met een aantal Nederlanders en Engelsen die daar al jaren wonen. We constateren dat er van integratie geen sprake is. Verder stikt het er van de reisbureautjes waarmee je trektochten kunt maken. Voor veel backpackers is dit een favoriete bestemming.
We besluiten om niet verder een rondje te maken in de Gouden Driehoek maar om weer naar het zuiden, richting Bangkok te koersen. Met oud en nieuw zijn we in Lampang en hebben daar een rustige jaarwisseling.
Op 1 januari zijn we al vrij vroeg op pad voor een rit van ongeveer 100 kilometer van Lampang naar Thoen. Onze app heeft weer een mooie route uitgerekend. Na zo'n 70 kilometer wordt de weg (die volgens de app verhard moet zijn) onverhard. Kilometer na kilometer wordt het slechter. We trekken de fietsen door droge rivierbeddingen en over provisorische bruggetjes. Het pad wordt steeds smaller en onbegaanbaarder en uiteindelijk stuiten we op een kloof waar we met goed fatsoen de fietsen niet meer door krijgen. Volgens de app is het hemelsbreed nog maar drie kilometer naar een dorp. Te voet proberen we tevergeefs aan de andere kant van de kloof een pad te ontdekken. Er zit niets anders op dan omkeren en ongeveer 12 kilometer terug te gaan. Uiteindelijk moeten we daarna nog 33 kilometer over de snelweg Changmai -Bangkok, één van de drukste wegen van het land op één van de drukste dagen. Gelukkig hebben de grote wegen in Thailand brede vluchtstroken waarop we behoorlijk veilig zijn. Het eerste adres waar we na 125 kilometer net voor donker aankloppen is fantastisch. De goed engels sprekende gastheer voorziet ons van een warme maaltijd en koude biertjes en een paar gezellige uurtjes.
De Thaise dorpen en stadjes hebben allemaal bezienswaardigheden. Het is alleen een beetje eenzijdig, het zijn allemaal tempels. Kosten nog moeite worden gespaard om Boeddha te behagen.
De meeste grotere plaatsen hebben een nightmarket waar je voor weinig geld zeer goed kunt eten.
Wat ze hier ook ontzettend veel hebben zijn honden. De beesten zijn werkelijk overal. Ze lopen lekker op straat terwijl het verkeer om ze heen slalomd. Overdag liggen ze vaak op straat te slapen. Een enkele heeft het op Europese fietsers voorzien. Een aantal uit die categorie heeft in de laatste weken een blauw oog opgelopen van een fietsschoen.
Morgen pakken we de trein van Lopburi naar Bangkok en vrijdag vliegen we door naar Perth.

• 08 Januari 2018 - 10:50

Ruud:

Blij dat jullie Thailand hebben aangedaan? Hoe dan ook: veel plezier in Australië. Hoop voor jullie dat het in Perth minder warm is dan aan de oostkust. Maar dat zal wel.
    Hartelijke groet vanuit Zuidhorn, waar de gevoelstemperatuur -10○ is. Zon schijnt overigens wel.

• 08 Januari 2018 - 11:00

Arend:

Jullie beschrijven hier een mooi avontuur zeg. Je ziet het voor je. De weg wordt al slechter en het geloof in een goede doorkomst neemt af. Heel menselijk om door te zetten en teleurgesteld te zijn als het vastloopt. En daarna blij met het gezegde: "beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Immers de beloning was een mooi onderkomen en koude biertjes als metafoor voor gezelligheid.

Tja en dan die verering van Bhudda? Een godsdienst die eind vorige eeuw in veel linkse kringen wel op sympathie mocht rekenen. Immers pacifistisch en anti materialistisch. Inmiddels weten we wel beter en de Rohyngia in het bijzonder. Alle godsdiensten hebben een wrede kant, als het gaat om het systeem in stand te houden. Kijk heden ten dage ook weer naar Iran. Individuele vrijheid en behoud van godsdiensten. Dat gaat nooit samen, want dan is de godsdienst het haasje. Zover zijn de Thai dus nog niet met hun stompzinnige verering! En vlakbij: de Grefo's wisten afgelopen december ook de openstelling van de winkels op 24 decembernog tegen te houden!

In India heilige koeien en in in Thailand heilige honden? Eigenlijk zou het een mooie bron van dierlijk eiwit kunnen zijn, maar het zijn toch vooral kip eters is het niet?

Alvast veel plezier in Australie. Ik hou me aanbevolen voor een stukje Boulder Opaal, maar fiets er vooral niet voor om!
    Groet
    Arend

• 08 Januari 2018 - 16:16

Geert:

Tja, je zou bijna wensen voor jullie dat honden in Thailand nog gegeten werden. Minder overlast. Anderzijds hadden jullie die avond dan wellicht een hond in de pot gevonden.....................................

• 08 Januari 2018 - 19:50

Willy:

Dat waren dus weer veel bijzondere ervaringen, heel beknopt beschreven. Mooi hoor!
    Groet, Willy

• 08 Januari 2018 - 20:42

Tineke:

Prachtig verhaal weer. Het leest als een spannend boek. Goede vlucht naar Australië!
    Groetjes, Tineke

• 09 Januari 2018 - 21:45

Ineke Koets:

Hoi, jullie maken veel mee wat leuk leest. Veel plezier in Australië.
    Grietjes Ineke

• 11 Januari 2018 - 13:25

Ger Helsma:

Hoi Annalies en Jenne,
    Wat weer een verslag. We hebben respect hoe jullie met tegenslagen omgaan. Ik (Ida) had wel een lelijk woord geuit als mij dit was overkomen.
    Als we dit zo lezen, hebben wij geen spijt van onze keuze om gemotoriseerd door Chili te reizen.
    Dit weekend zijn wij in Egmond en Ger is weer klaar voor zijn AGU Egmond-Pier-Egmond en de kwart marathon.
    Geniet van al het mooie wat jullie nog tegenkomen op jullie reis.

Groet van Ger en Ida.