Low Head - Reisverslag uit Low Head, Australië van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Low Head - Reisverslag uit Low Head, Australië van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Low Head

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

18 Maart 2018 | Australië, Low Head

De Great Oceanroad slingert ruim 240 kilometer langs de kust. Het zijn vooral toeristen die deze weg gebruiken. Gek is dat niet want het is een prachtige kustweg. Opvallend is het grote aantal Chinezen dat overal staat te fotograferen. Inmiddels zijn ook hier veel borden met Chinese opschriften. Wij worden bij aanvang van de Great Oceanroad gewaarschuwd om niet alleen op het achterliggende verkeer maar ook op tegemoetkomende auto's te letten omdat veel Chinezen niet gewend zijn aan het rijden aan de linkerkant van de weg.
Vaak gaan we een stukje van de weg om de mooie kalksteenformaties langs de ruige kust te bewonderen. Er zijn veel mooie stranden waar we regelmatig gebruik van maken. Het water is vrij koud maar het spelen met de hoge golven is een leuke bezigheid.
De eerste koala zien we op een camping in Portland. Daarna zien we ze met enige regelmaat in bomen langs de weg zitten. Elke keer als we er een zien is het weer bijzonder. Verder zien we o.a. een paar dolfijnen, een enkele possum, een soort stekelvarken en natuurlijk veel vogels. In West Australië hadden we al veel gezien, maar hier zijn ook weer andere soorten.
Afgelopen maandag was labourday in Victoria. Iedereen was vrij en toog in het weekend naar de kust met als gevolg overvolle campings en woekerprijzen.
Het is niet allemaal positief wat we meemaken. Annalies valt een paar weken geleden tijdens een steile afdaling op een onverharde weg met veel losse stenen. De wonden zijn nog maar net geheeld als Jenne op een nacht twee aangeschoten Aussies verzoekt om iets minder luidruchtig te zijn. Dat is tegen het zere been van de heren met als resultaat dat Jenne een aantal stevige klappen oploopt. Het resultaat is een gekneusde hand en een kapotte bril. Een angstige ervaring die nog relatief goed is afgelopen. De hoofddader brengt de nacht in een politiecel zodat wij in ons tentje kunnen slapen. De bril is vervangen en de hand heelt alweer.
Woensdag zijn we met de nachtboot in Tasmanië aangekomen waar we ruim drie weken zullen blijven. Het grootste verschil is dat Tasmanië nog veel heuvelachtiger is dan het vaste land en er liggen nog meer doodgereden kangaroes, walibi's en zelfs vogels op de weg en in de bermen. Ook de temperatuur is een paar graden lager. Tegenwoordig zijn we al tevreden met 18 graden en zon.
We willen van noord naar zuid langs de relatief vlakke oostkust om straks vanuit Hobart weer terug te vliegen naar Melbourne.

• 18 Maart 2018 - 09:33

Tiny En Jan:

Doen jullie wel voorzichtig? Gelukkig is het nog redelijk goed afgelopen. Mooie plaatjes ook deze keer weer. Verder mooi weer, mooie landschappen en geen problemen toegewenst! Hartelijke groeten, Tiny en Jan

• 18 Maart 2018 - 09:57

Eetze:

Jenne volgende keer in plaats van schaatsen eerst maar karate les nemen.
    Ik volg jullie wel maar ben niet zo,n schrijver.
    Geweldig wat jullie allemaal zien en beleven.
    Groet van Eetze en dikke kus voor ANNELIES.

• 18 Maart 2018 - 11:15

Arend:

Mooi verslag weer. Dit keer ook met tegenslagen. Het lijkt het echte leven wel. Wat zei je tegen die Aussie: Hald jo holle, doe smarrige barg? En zo zie je maaar weer: een verbandtrommel en een Bluesteel.44 behoort tot de basisuitrusting. Ik denk daar over na, want hoewel heel Nederland is geveld door de griep, heb ik een fietsvirus opgelopen. Dat is bijzonder want mijn laatste meerdaagse fietstocht dateert alweer van 53 jaar terug; samen met Jan Bartelds naar Tubbergen. Mijn keukentafel buigt door van de brochures van Santos, Idworx, VSF, Tout Terrain, Koga enz.. Ik wist overigens niet dat je zoveel geld kan uitgeven aan een fiets! Mijn motorhart vertaalt een prijs van voorbij de € 4000,- onmiddellijk in drie begeerlijke toermachines, waar je fijne tochten mee kunt maken. Dat bevordert de besluitvorming niet meteen. Mijn referentie is mijn Touringstar, zes jar geleden gekocht bij de Aldi voor € 195 (Maar let op he: helemaal Shimano XT afgemonteerd)
    Ik heb de foto's bij dit verslag nog eens goed bekeken. Er moet wel een deprimerende hoeveelheid bagage op zo'n fiets worden geknoopt zeg!. Moet dat er elke dag op en af? En waar laat je al die smerige onderbroeken?
    Of zijn er wegwerpluiers in de vorm van fietsbroeken.? Ach ik stel de vragen van een beginner, Vandaag maar eens doorlezen in de brochures wat er zoal bij komt kijken. En daar is alle gelegenheid voor; Geloof het of niet maar het is 18 maart en als ik dit schrijf om 11.oo sochtends vriest het nog 2 graden met een harde oostenwind. Voorlopig geen weer voor een meerdaagse tocht.
    Groet maar weer. Annelies voorzicht bij afdalen (op een cross motor ga je dan even staan...) en Jenne, foeter de volgende keer op een paar van die kleine Chineeesjes

• 18 Maart 2018 - 11:30

Mirjam Van Der Meer:

Vervelend deze ervaring, deze twee heren zijn hopelijk niet een representatie voor de gemiddelde Australiër . Beiden een hoed herstel toegewenst en veel plezier op Tasmanië

• 18 Maart 2018 - 15:28

Ruud:

Vervelende ervaring Jenne. Voorzichtig aan maar. Jullie zijn ook niet meer de jongsten (hoewel jullie wat dit betreft volgens mij nog ernstig in de ontkenningsfase zitten :-)).
    Hg
    Ruud

• 18 Maart 2018 - 21:25

Vera En Wout:

Bijzonder om allemaal te lezen. Wat zien jullie veel! Ook Koala en kangoeroes, dolfijnen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En prachtige foto's! Dank weer voor het verslag. Volhouden dus, ondanks tegenslag. Geniet verder. Wij zijn net op wintersport geweest in Frankrijk met temperaturen tot - 20 op de piste. Maar óók heerlijk.
    Groet, Vera en Wout

• 18 Maart 2018 - 23:37

Marieke Hopma:

Prachtige beesten die Koala's maar erg schuw. Wij hebben ze helaas alleen in een dierenpark in de buurt van Sidney gezien. Ik ben blij dat alles redelijk goed voor jullie afgelopen is na de val- en vechtpartij.
    Tasmanië was vroeger ook één van de strafkolonie's voor gedeporteerde criminelen dus blijf voorzichtig ;-)

En verder vooral genieten van die prachtige natuur daar, een cadeautje om dat als herinnering mee terug te kunnen nemen straks....

Lieve groet,

Marieke

• 19 Maart 2018 - 10:06

Ineke Koets:

Hoi, zo te lezen hebben jullie weer heel wat meegemaakt. Leuk de koala in het echt te zien. De nepartikel was wat minder maar gelukkig is het goed afgelopen. De reis gaat weer verder dus genieten en het nare vergeten.
    Groetjes Ineke

• 19 Maart 2018 - 19:27

Ger En Ida:

Hoi Annelies en Jenne,

Wat een prachtverhalen telkens weer, op de val en vechtpartij na dan. Daar zijn onze struikelperikelen niets bij vergeleken. In Chili en Argentinië hebben ze van die verraderlijke opstapjes in sommige hostels. Michel heeft Ger behoed voor een gemene valpartij, pakte hem bij arm of het niks was, maar helaas was ik zo snel dat een valpartij niet te vermijdenwas. Maar, stoer als we zijn, gewoon verder gaan. Alleen wij pakten veel de bus en jullie de fiets. Scheelt toch behoorlijk volgens mij. Maar, het lijkt ons bijzonder om een zo'n verscheidenheid aan dieren te zien. Eigenlijk is alles bijzonder wat jullie doen en ons daarvan laten meegenieten. Een goede, prachtige voortzetting van jullie reis in Tasmanië en we kijken uit naar het volgend verhaal en prachtige foto's.

Ger en Ida

• 20 Maart 2018 - 09:55

Christa:

he bah wat een nare toestanden, hoop dat jullie weer goed herstellen! Verder mooie belevenissen luitjes!
    Heb het goed!

• 01 April 2018 - 14:14

Annie:

Hallo Annelies en Jenne,

Hopelijk zijn jullie beide weer hersteld van de meegemaakte narigheid. Op de bijgevoegde foto zien jullie er alweer fleurig uit.( of is de opname van voor de val en "vechtpartij")l Jullie maken wel een fantastische reis ondanks soms wat minder leuke ervaringen.
    We hebben gisteren de beroemde astrea run gehad. Veel deelnemers, goede sfeer en mooi loopweer.
    En daarna natuurlijk daarna de beroemde pasta party. Alles bij elkaar een zeer geslaagde dag.
    Zo langzamerhand begint het hier een beetje lente te worden.
    Ik wens jullie een mooi en goed vervolg van de reis. Zonder narigheid. Want we willen jullie graag terugzien in een goeie conditie en gezondheid.
    Groeten Annie.