Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Mandalay

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

13 December 2017 | Myanmar, Mandalay

Wij hebben in Myanmar een mooie tijd maar dat geldt niet voor veel van de inwoners. Allereerst natuurlijk zoals ze het hier zeggen: "de problemen in het westen". Van de ellende van de moslimbevolking in Rakhine krijgen wij weinig mee behalve dat dit de reden is van het geringe aantal toeristen. Hierdoor is het voor ons weer makkelijker om accomodatie te vinden.
Verder zien we veel armoede. Veel mensen wonen in erbarmelijke omstandigheden onder een stuk dekzeil aan de kant van de weg en soms zelfs in de middenberm. Maar je ziet hier ook grote personenwagens rijden. Het vervoer is nogal divers. Van ossenkar en oude chinese fiets tot SUV. Erg populair zijn de brommers en de scooters en je wilt niet weten wat daar allemaal op vervoerd kan worden :-)
Ook de arbeidsomstandigheden zijn niet optimaal. Veel werk dat bij ons door machines wordt verricht wordt hier nog met de hand gedaan. De vaak erg jonge wegwerkers leggen handmatig de stenen en steentjes die eerst met mokers en hamers uit rotsblokken zijn geslagen, op de te asfalteren weg. De teer wordt met een houtvuurtje verhit en daarna rennend met een soort vergiet over de stenen verdeeld. Wel is er een wals om de hele zaak mooi strak te maken. Ook de landbouwmechanisatie staat hier nog in de kinderschoenen. Dat leidt soms tot velden vol werkers (vooral vrouwen).
Een minpuntje in dit land is zeker dat er veel (plastic) afval ligt. In Mandalay wonen de armen tussen het afval.
Wat opvalt is dat, zeker op het platteland, de mannen nog bijna allemaal in een longyi lopen, een doek die om het middel wordt geslagen en dat veel mensen (vooral vrouwen) hun gezicht beschilderen met thanaka, een soort witte pasta.
Bij het Inle Lake blijven we een paar dagen. We doen een wijnproeverij bij een plaatselijke wijnboer...brrrr.... en we varen een hele dag met een boot over het meer. Het is een boot met een Chinese motor. Soortgelijke motoren worden ook in kleine vrachtwagens gebruikt. Op het meer zien we de vissers die beroemd zijn om hun roeitechniek met één been.
Behalve de lange klim de bergen in die langs een drukke weg is, fietsen we steeds langs rustige landwegen. Onderweg eten we bij stalletjes en eenvoudige restaurantjes. In principe kunnen we drie keer per dag warm (rijst, noodles) eten, maar we kiezen 's ochtends waar mogelijk toch maar voor een continental breakfast. Het Myanmarese maal bestaat uit een veelheid aan schaaltjes vlees- en groentecurries. Ook de gefrituurde kleine hapjes gaan er goed in onderweg. Het eten is extreem goedkoop (soms minder dan één euro p.p. incl. soep en thee).
In Pindaya bezoeken we een grot met meer dan 8000 Boeddhas. De Boeddha- en tempelmoeheid begint nu (vooral bij J) wel vormen aan te nemen.
Inmiddels zijn we na een lange stoffige afdaling weer aangekomen in Mandalay. Samen met de jongens van het hotel hebben we net de fietsen weer in de dozen gepakt. Morgen vliegen we naar Bangkok.

Omdat de WIFI slecht is in Myanmar hebben we geen foto's geplaatst. Misschien later.

• 13 December 2017 - 09:41

Koos:

Mooi dat jullie heel 'basic' op vakantie gaan. Dan kan je idd kennis maken met de manier zoals daar geleefd en gewerkt wordt... Geen gewetensproblemen? (armoede e.d.).. En alvast veel plezier in Thailand!!

• 13 December 2017 - 09:50

Fred:

Jullie verslagen zijn leuk om te lezen.
    Zie we de wereld ook eens van een andere kant.
    Tja en dan dat eten voor een Euro. Blijkbaar is het toch prettiger om hier weer es een wijnproeverij te doen. Veel plezier in Thailand

• 13 December 2017 - 10:24

Heniette E:

beste Jenne en Annalies,
    dankjewel voor het prachtige verslag, ik was even weg uit het regenachtige Nederland.
    En chapeau voor jullie aanpassingsvermogen,
    Het ga jullie goed in Thailand,
    we zien uit naar het volgende bericht,
    liefs ook van JW, Anne en Wouter

• 13 December 2017 - 11:19

Wim Kol:

Gisteravond 2 potjes bandstoten gewonnen, zijn daar ook biljarttafels???

geniet er van

Wim

• 13 December 2017 - 11:20

Wim Kol:

Gisteravond 2 potjes bandstoten gewonnen, zijn daar ook biljarttafels???

geniet er van

Wim

• 13 December 2017 - 11:54

Arend:

Beste jenne en annalies.
    Mooie waarnemingen en wat zijn wij dan bofkonten dat we in dit land Nederland zijn geboren en mogen wonen en werken! Ik vind het wel heel verdrietig om te lezen dat er ook daar tonnen plastic langs de weg liggen. Ik zag dat ook in Gambia. Kennelijk maakt de armoede en de zorg om het dagelijkse bestaan mensen onverschillig voor hun (prachtige) omgeving. Benieuwd naar jullie avonturen in Thailand

• 13 December 2017 - 18:52

Ineke:

Hoi jullie maken heel wat mee en dat is niet vergelijkbaar met Joe goed we het hier hebben. Dat blijkt uit jullie verhalen. Nu op naar Thailand en verder genieten.
    Groetjes

• 14 December 2017 - 08:53

Willy:

Mooi tuk. Interessant. Wat een ervaringen weer... ik wens jullie een mooi vervolg!

• 14 December 2017 - 08:54

• 14 December 2017 - 08:56

Willy:

Excuus: mooi geschreven stuk.

• 17 December 2017 - 16:09

Bart En Annie:

Met veel belangstelling jullie verslag weer gelezen en er ook van genoten.
    Hier intussen veel sneeuw gehad en ook steeds nog last van gladheid met daardoor veel ongelukken. Als de hitte voor jullie te veel wordt kun je even afkoelen door dit berichtje haha.
    Wij wensen jullie een mooi verblijf in Thailand, alvast goede kerstdagen met de beste wensen
    voor 2018.
    Groetjes Bart en Annie