Tetebatu - Reisverslag uit Tetebatu, Indonesië van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Tetebatu - Reisverslag uit Tetebatu, Indonesië van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Tetebatu

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

22 April 2018 | Indonesië, Tetebatu

Na een dagje Melbourne vliegen we naar Bali. In het hotel vlakbij de luchthaven laten we een groot aantal dingen die we niet nodig hebben achter zoals tent, matjes, slaapzakken, kookgerei en een deel van de kleding.
Toen wij in 1982 voor het eerst op Bali waren was het een rustig paradijs. In 2002 was het vooral rond Kuta, Denpasar en Ubud erg druk. Iedereen leek een brommer te hebben gekocht. Nu in 2018 hebben ze ook nog een auto aangeschaft.
Wat niet is veranderd is het eten. Heerlijk en bovendien spotgoedkoop.
Vanwege de warmte en de heuvels doen we het wat rustiger aan met fietsen. Kortere afstanden en af en toe een rustdag.
Na een paar dagen Bali nemen we de ferry van Padangbai naar Lembar op Lombok. Vanuit Lembar varen we met een bootje naar een aantal mini eilandjes voor de kust. Bij twee kunnen we prachtig snorkelen. Het derde eilandje is vooral vanwege het formaat bijzonder, in ruim een minuut loop je er omheen en in twintig stappen ben je aan de overkant. Op Lombok wordt, net als in Myanmar weer hartstochtelijk gegroet en ontkomen we niet aan fotosessies.
Als we in Tetebatu een voetbalwedstrijd bezoeken worden we direct tussen de VIP's op een stoel geplaatst. In plaats van voetbal te zien horen we eerst minstens een half uur toespraken aan van heel belangrijke mannen. Daarna worden wij uitgenodigd om met een zestal mannen naar de middenstip te komen om duiven uit hun kooi te bevrijden. Dan kan de wedstrijd beginnen. Het spelniveau is echter zodanig dat we het na een kwartiertje wel gezien hebben. Tot onze verbazing zien we even later ook een aantal van de VIP's op de brommer voorbij komen.
We blijven een paar dagen in Tetebatu waar we met een gids een mooie wandeling maken door rijstvelden die op terrassen zijn aangelegd. Ook de plaatselijke waterval en het apenbos worden bezocht. We verblijven er in een mooi bamboehutje (met een moderne badkamer) met uitzicht over de rijstvelden en de Rinjani vulkaan. De familie verzorgt ons goed. 's Avonds eten we traditionele Sasak gerechten met mooie namen als Urap-Urap en Olah-Olah. En het is nog lekker ook.
Morgen gaan we afdalen naar de zuidoostkust om daarna langs de oostkust en de noordzijde van de vulkaan weer naar de westkust te fietsen.

• 22 April 2018 - 17:52

Mirjam :

De foto van het eiland heeft een hoog bounty gevoel

• 23 April 2018 - 15:33

Annie:

Jullie maken wel heel byzondere dingen mee. Dat hebben we hier in Groningen niet. Het is wel een hele mooie reis met een leuk reisverslag voor de thuisblijvers. Ik wens jullie nog een voorspoedige reis.
    Groeten

• 23 April 2018 - 18:04

Ida En Ger Helsma:

Wat een belevenissen met uiteraard het bezoeken van een voetbalwedstrijd als hoogtepunt!
    Geweldig allemaal en het culinaire gedeelte wordt ook niet vergeten.
    Dan gaat er misschien toch wel iets boven Groningen!

Een hele voorspoedige reis verder en wij zien al weer uit naar het volgende verslag.

De hartelijke groeten van Ida en Ger.

• 24 April 2018 - 21:45

Bart En Annie:

Weer enorm genoten van jullie verslag. TOP!!! Dat jullie blijven genieten blijkt uit "alles".
    Dus ga zo door!
    Tip: organiseer een avond voor bc de Harmonie en trakteer alle leden op een bijzonder
    reisverhaal.
    Groetjes van Bart en Annie

• 25 April 2018 - 13:29

Henk H:

Wat een prachtige reis maken jullie. Dank voor de mooie verslagen.
    Gr Henk

• 28 April 2018 - 16:43

René Bloem:

Wat geweldig, dat jullie als VIP's zijn behandeld bij een voetbalwedstrijd.
    Dirk en Ger zullen wel heel jaloers zijn, want dat willen zij ook graag bij FC Groningen :)
    Jullie culturele reis is wel fantastisch en heel leuk, dat jullie tijd nemen om jullie reis met ons te delen.
    Het wordt wel even wennen als jullie weer terug zijn in Groningen.
    Voor nu. lekker genieten en een voorspoedige reis.
    Met vriendelijke groet, René

• 01 Mei 2018 - 09:26

Ineke Koets:

Hoi wat weer een mooi verslag. Geniet verder vannjullie bijzondere reis
    Ineke