Malaucene - Reisverslag uit Malaucène, Frankrijk van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Malaucene - Reisverslag uit Malaucène, Frankrijk van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Malaucene

Blijf op de hoogte en volg Jenne

25 Mei 2018 | Frankrijk, Malaucène

Als we na een paar dagen Nederland in Nice aankomen is het allesbehalve fijn weer. De Fransen klagen over een koud en nat voorjaar en zo voelen wij het ook. Gelukkig kan na twee nachten "binnen" te hebben geslapen de tent weer worden opgezet. De Provence staat mooi in bloei en is in dit jaargetij op z'n mooist. Eerst gaan we een stukje langs de kust tot Cannes waar net het jaarlijkse filmfestival plaatsvindt. Er is opvallend veel politie op de been en het is erg druk. Helaas herkennen we geen beroemdheden.

Na Cannes verlaten we de kust en gaan door het binnenland naar Aix en Provence. Vandaar door naar de Camargue. In de Camargue fietsen we over een pad waar je alleen kunt wandelen of fietsen. We komen, behalve grote groepen flamingo's vrijwel niemand tegen. In Saintes-Maries-de-la-mer arriveren we een paar dagen voor het jaarlijkse romafestival. Op 24 mei zal de processie plaatsvinden waarbij de zwarte madonna naar de zee wordt gedragen. Werkelijk het hele dorp staat al vol caravans en busjes. Wij wachten het niet af.

Via de mooie steden Arles, waar we natuurlijk de van Gogh-brug bezoeken, en Avignon gaan we naar Bedoin, aan de voet van de Mont Ventoux. In 2003 hebben we deze reus al eens zonder bagage bedwongen. Deze keer doen we het met volle bepakking. Na zes maanden training durven we het wel aan. We vertrekken al om 8.00 uur. De omstandigheden zijn ideaal. Het is een mooie heldere dag en zelfs de wind vlak onder de top zit niet tegen. Al met al valt de klim mee en bereiken we om 12.00 uur de top (1909 meter). We zijn wel vreemde eenden in de bijt tussen alle wielrenners en elektrische fietsen.

Na dit uitstapje moeten we serieus noordwaarts willen we half juni in Groningen aankomen.

• 28 Mei 2018 - 10:07

Arend:

Waarom zou je met volle bepakking de Mont ventoux op willen? Waarschijnlijk is het antwoord: "omdat ie er is" Ik vind het wel verrekte stoer moet ik zeggen. petje af. Ik val al stil als ik de brug bij Lutjegast over het Van Starkenborghkanaal over moet. Maar wat sinds het mooie liedje van Chicago al weten: What go's up, must come down. Daar schrijven jullie niks over, maar hoe is het om met zo'n tank van een fiets de berg af te moeten. Is dat niet het bekende (*) zeven kleuren van de regenboog? Kost een paar remblokken denk iki? Mijn advies is wel om met een redelijk grote boog om de Mont Blanc heen te fietsen, want straks komen jullie nog in de verleiding.....
    PS Ik vind de foto van dat sluisje erg mooi!
    groet
    Arend

• 28 Mei 2018 - 15:07

Ineke Koets:

Hoi,zo weer wat dichter bij huis. Wat een klus om met vollle bepakking die berg op te rijden. Doe het jullie niet na. Nog veel plezier samen.
    Groetjes Ineke

• 28 Mei 2018 - 21:20

HansMoerland:

Wat een leuk verslag. Zou zo met jullie mee willen fietsen, alleen niet over de Mont Ventoux. Wel stoer van jullie. Al hoor ik een heleboel wielrenners denken: heb je weer van die rare Nederlanders. Veel plezier nog en hoop date weer iets stabieler wordt. Zo iets als nu in Nederland.

• 29 Mei 2018 - 12:13

Marieke Hopma:

Jan en ik hebben vroeger ook in de Camargue en omstreken gefietst. Prachtig, Orange, Arles, Avignon en ook tegen deze tijd in Saintes-Marie-de-la-Mer geweest. Wij hebben het omgedoopt in Saintes-Maries-de-la-merde omdat we geen oog hadden dichtgedaan op de camping daar.
    Fijne fietstocht nog, in Nederland is het tropisch warm!