Kong Lor - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Kong Lor - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Kong Lor

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

06 Maart 2019 | Laos, Thakhèk

Vanaf Stung Treng is het nog ruim 60 km naar de Laotiaanse grens. Nadat we de reguliere visumkosten hebben betaald wil de man in uniform geld voor het zetten van het stempel. Hoewel het tegen onze principes is schuiven we 2 dollar extra om de procedure wat te bespoedigen. In Laos komen we eerst in het zogenaamde 4000 eilanden gebied. We fietsen over verschillende eilandjes in de Mekong langs mooie kleine weggetjes, buurtschappen en een aantal wat meer toeristische plekken. Met bootjes gaan we van eiland naar eiland.
Ten zuiden van Champasak bezoeken we het Wat Phu tempelcomplex. Er vindt een festival plaats waardoor het erg druk is met pelgrims. Het festival gaat gepaard met veel handel in goederen en voedsel. Hoewel het niet de grandeur heeft van Angkor Wat is het erg leuk om hier even rond te lopen.
Na Pakse klimmen we richting het binnenland naar het Bolavenplateau. Op 1300 meter doen we 's avonds voor het eerst weer lange broek en fleece aan. De temperatuur daalt hier 's nacht naar 20 graden. Op het plateau zijn veel koffieplantages en onderweg bezoeken we een aantal mooie watervallen.
Na drie dagen grote weg bereiken we Savannakhet. Grote weg is een betrekkelijk begrip. Op deze doorgaande noord-zuid verbinding is het helemaal niet druk. De koeien, varkens, geiten, kippen en honden delen de weg met het verkeer. Voor ons zijn de kippen het gevaarlijkst. Een aantal keren hebben we er bijna een in het voorwiel.
Bij Thakhek gaan we opnieuw het binnenland in voor de zogenaamde Thakhekloop, een populair rondje dat veel wordt gedaan door backpackers op brommers. De klim door het karstgebergte is erg mooi. Boven komen we aan bij een van de vele stuwmeren die in dit land zijn aangelegd. Het is hier boven een graad of 6 koeler en met af en toe een buitje heel aangenaam. Op dit moment zijn we in Konglor waar we de plaatselijke grot bezoeken. Met een bootje varen we zeven kilometer onderaards naar een ander dorpje. Halverwege stappen we een paar keer uit om het bootje door ondiepe delen te slepen. Een bijzonder mooie boottocht.
Morgen vertrekken we richting Vientiane. We denken daar over een dag of vier aan te komen. Daarna terug naar Thailand, richting Bangkok.

• 06 Maart 2019 - 06:45

Ruud:

Dame en heer,
    Dank weer. Jullie verslagen leveren af en toe bij mij dubbele beelden op: aan de ene kant zitten jullie in een heel andere wereld en tegelijk is het al net als hier: soms heel druk, soms niet; soms/vaak heel mooi, soms gewoontjes; soms/vaak heel bijzonder en on-Europees, maar soms ook weer gewoon wat je kan gebeuren als je fietser bent. Boeiend allemaal.
    Hartelijke groet,
    Ruud

• 06 Maart 2019 - 13:21

Ina:

Annelies en Jenne,
    Mooie foto's! En wat een mooie reis maken jullie!
    Groet, Ina

• 07 Maart 2019 - 06:24

Annie:

Heerlijk om zo door diverse landen te fietsen en niet steeds regenpak aan/uit, wel af en toe een kip voor je wiel, nou ja misschien vinden jullie nog een ei!!
    prachtige bijzondere streken.
    Het is een plezier om jullie verslagen te lezen.
    Groeten Annie