Yilan - Reisverslag uit Luodong, Taiwan van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Yilan - Reisverslag uit Luodong, Taiwan van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Yilan

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

25 Juli 2020 | Taiwan, Luodong

Na een paar dagen aan het Liyu meer te hebben doorgebracht gaan we voor de derde keer naar Hualien. Nog even de luxe van een mooi hotel in het centrum. Wel lollig dat er vlak bij ons hotel een Afrikaans restaurant is. Weer eens wat anders, en het smaakt ook nog goed.
Dan gaan we weer omhoog door de Taroko Gorge naar Tianxiang. De volgende dag slaan we de tempel, waar we de vorige keer de tent hebben opgeslagen, over en trappen in één keer door naar de parkeerplaats in Guanyuan. Dat is voor de oudjes een zware dag. Meer dan 2000 hoogtemeters in 45 kilometer maakt dat we de volgende dag zure benen hebben. De parkeerplaats die de vorige keer (op een zaterdag) helemaal volstond met tenten en auto's is nu nagenoeg uitgestorven. Het resultaat is een rustige nacht. Na Guanyuan slaan we af naar Lishan, een aardig bergdorpje waar we 4 dagen verblijven in een leuk hotel. We verkennen de omgeving vooral wandelend en genieten van de prachtige vergezichten en vooral ook van het heerlijke koele klimaat.
De volgende bestemming is Wuling farm in het Shei-pa National Park waar we eindelijk de tent weer eens opzetten op een camping. Als de tent net staat krijgen we al fruit aangeboden van vriendelijke buren. De uitnodiging voor het eten slaan we af omdat we zelf e. e. a. hebben meegenomen. Maar de volgende dagen zijn we onderdeel van de familie, doen samen met hen de uitstapjes en eten gezellig mee met de pot. Ze hebben steeds verschillende gerechten die ze vervolgens in een kom scheppen om daar dan een schep soep over te gieten. Wij kunnen bijzonder weinig bijdragen maar dat wordt ook niet op prijs gesteld. Het ingebrachte sixpack biertjes moeten we ook bijna in z'n geheel zelf verorberen omdat zij erg weinig alcohol drinken. Rond de camping wonen veel apen die van elke gelegenheid gebruik maken om voedsel te stelen. Daarbij schromen ze er niet voor om de tent binnen te gaan wat tevens behoorlijke schade kan opleveren. Als wij een paar kilometer buiten de camping wandelen worden we opeens bedreigt door een groep makaken. Meestal gaan ze ervandoor als er mensen aankomen maar deze keer beginnen ze te krijsen en maken aanvallende bewegingen. Het zijn grote sterke beesten. Het is een beangstigende ervaring voor ons. We weten niet hoe snel we ons uit de voeten moeten maken.
Na vier dagen dalen we weer af naar de kust waar de temperatuur weer boven de 30 graden is. Na tien dagen in de bergen is dat wel weer even wennen.
Nu willen we nog langs de noordkust fietsen , Taipei bezoeken en dan weer naar onze vriend Li die ons naar het vliegveld zal brengen.

• 25 Juli 2020 - 09:46

Ha Jenne en Annalies,

Goed om te lezen dat jullie het nog steeds naar de zin hebben. Jullie weten je zelf nog geweldig uit te dagen met zo'n zware klim. Die makaken klinkt me erg onaangenaam. Uit ervaring weet ik van de brutaliteit van apen. Wij vieren vakantie in eigen land en dat kennen we bijna met zo goed als jullie Taiwan. Wij vermaken ons ook prima. Hebben jullie nog herinneringen aan de Nederlandse VOC tijd gezien vraagt Jan. Taiwan (Formosa) stond rond 1610 - 1650 onder Nederlands gournement, zegt mijn wandelende encyclopedie hier in Lochem. Maar dat wisten jullie zelf natuurlijk ook wel, haha.
    Groeten, ook van Jan,
    Emmy

• 25 Juli 2020 - 09:59

Nagekomen bericht:
    Grappig zie ik op de foto: je kunt Annalies wel uit de bibliotheek haten, maar de bieb niet uit Annalies. Mooie foto!

• 25 Juli 2020 - 10:00

Halen*

• 25 Juli 2020 - 21:23

Ruud:

Agressieve makaken, steile klimmen en allerlei andere info van jullie: ik had geen idee wat Taiwan te bieden zou hebben. Door jullie weet ik nu meer.
    Bestaat er trouwens ook enige angst m.b.t. de (toekomstige) relatie met de grote broer aan de overkant?
    Veel plezier nog daar. Wij trainen intussen voor een zwaar seizoen (als die doorgaat!).
    Hartelijke groet,
    Ruud

• 27 Juli 2020 - 09:26

Hilda & Bart:

Mooie belevenissen weer! Is er op Taiwan veel angst voor het grote China, of valt dat mee? Veel plezier nog! Groetjes uit Rolde, Hilda & Bart

• 27 Juli 2020 - 16:24

Wout:

Dag Annelies en Jenne,

bijzonder om ook dit bericht weer te lezen. Het avontuur houdt maar niet op. Het klinkt eerst idyllisch om bij apen te kamperen, maar dat is het dus echt niet....Weer onder de indruk van de gastvrijheid die er altijd weer is en hoe jullie je daaraan over kunnen geven.
    Fijn dat het voor jullie toch ook mogelijk was verbonden te zijn bij de uitvaart van Herman. Was heel goed om te merken dat jullie er - op afstand - toch 'bij' waren.
    Nog een goede tijd gewenst!

Vera en Wout