Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Mandalay

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

19 November 2017 | Myanmar, Mandalay

Na een slechte nacht in het vliegtuig komen we rond 10 uur in de ochtend aan in Bangkok. De dozen waarin de fietsen zijn verpakt passen maar net in de taxi met als gevolg dat er voor ons weinig plaats overblijft. Maar het lukt. We logeren in een vriendelijk hostel van een fietsenmaker (kan altijd handig zijn). Op onze eerste dag in Bangkok bezoeken we het uitvaartmonument van koning Bhumibol. De koning is een jaar geleden overleden en een paar week geleden gecremeerd. Het monument en de bijbehorende tentoonstellingen over het maakproces van de tempel en het leven van de koning zijn nog slechts 2 weken open voor het publiek. Daarna wordt het wellicht afgebroken of verplaatst. Nog steeds komen er drommen mensen uit het hele land om de overleden vorst te eren.
We laten onze tent, slaapzakken en matjes achter in het hostel en vliegen naar Mandalay (Myanmar). Aangekomen in ons hotel breekt het spannendste moment aan: het uitpakken van de fietsen. Gelukkig is alles schadevrij overgekomen.
In twee dagen bezoeken we een aantal attracties waaronder Mandalay Hill, met een mooi uitzicht over de stad, en de nodige tempels en kloosters. Veel goudkleur en glitter. Ook gekleurde knipperende ledjes schijnt Boedha te appreciëren. Wij maken foto's maar worden als buitenlandse attractie ook vaak zelf op de foto gezet. We crossen met 30 ° C op de fiets door het drukke verkeer. Hoe de verkeersregels precies zijn is ons onduidelijk. Hoofdregel is anticiperen en claxonneren. Wij passen ons moeiteloos aan waarbij we ervan uitgaan dat het niet in het belang van de Birmees is om een buitenlander dood te rijden.
We zijn bijna een week onderweg en hebben nog geen 50 kilometer gefietst. Morgen gaan we echt op pad.

• 19 November 2017 - 11:57

Willy:

Mooi hoor. En geniet maar verder op fietstocht! Kalm aan en rap een beetje (=Finkers).

• 19 November 2017 - 12:12

Mirjam:

Zorg dat de beschermengeltjes jullie goed gezind zijn en blijven.

• 19 November 2017 - 12:13

Koos:

Leuk om te lezen
    Enjoy!

• 19 November 2017 - 13:22

Daphne:

Nog maar net weg en alweer zoveel gezien, gedaan en gereisd. Die pensionado’s van tegenwoordig zijn niet bij te houden ;-). Keep up the good work!

• 19 November 2017 - 15:33

Annie En Bart:

Zeker al de moeite waard om te lezen, geniet ervan, doen wij dat ook!

• 19 November 2017 - 18:28

Arend:

Hier staat het Bhoedisme toch vooral bekend als een vredelievende godsdienst, maar de onverdraagzaamheid die Birmezen aan de dag leggen jegens Rohinya (Mohammedanen) is toch schrrijnend. Hoe ze dat nou met ekaar verenigen?. Hier is het een issue en daar? Wellicht niet handig om er iets over te schrijven. Birma en Thailand zijn vreselijke dictaturen en de lange arm is dan nooit ver weg. Is het wel leuk om door zo'n land te fietsen?
    groet Arend

• 19 November 2017 - 23:58

Ineke Koets:

Hoi nou jullie hebben de vaart erin. Veel gedaan en gezien en nu maar fietsen dus veel fietsplezier.
    Groet Ineke

• 03 December 2017 - 10:25

Mitjam:

Wat een leuk verslag Jenne. Zo reizen we allemaal een beetje mee.die ballonvlucht lijkt me echt geweldig. Succes met het fietsen in de bergen
    Groet Mirjam