Kuta - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Kuta - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Kuta

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

07 Mei 2018 | Indonesië, Kuta

Na Tetebatu dalen we af naar de zuidoost kust. In het rustige plaatsje Ekas verblijven we in een zeer eenvoudige kamer in een zogenaamde homestay. Maar we eten er wel vers gevangen lobster (kreeft). Langs de oostkust gaan we noordwaarts. In Labuhan Pandan slapen we in een hotel met op het erf een moskee. Het moet niet gekker worden. Lombok is bijna geheel islamitisch en dat is te horen. De moskeeën beginnen al voor vijf uur met hun lawaai. Omdat er zoveel zijn horen we soms drie of meer tegelijkertijd. Ongelofelijk dat mensen al dat lawaai accepteren. En er worden nog heel veel moskeeën bijgebouwd ook.
Via de noordkust rijden we door naar de hoofdstad Mataram waar Annalies bij een tandarts een losgeraakte kroon weer laat inlijmen. Mataram is een vrij grote stad met weinig bijzonderheden. Na twee dagen vertrekken we naar ons mooie adresje aan de kust bij Lembar. Dan weer met de ferry naar Padangbai en vandaar naar Sanur, voor een groot deel door druk verkeer. Wat zou het mooi zijn als al die brommers en scooters electrisch waren. Dat zou ontzettend veel lawaai schelen. En als er dan ook nog wat minder plastic in de bermen terecht zou komen dan zag Bali er weer een stuk mooier uit.
We fietsen niet veel meer de laatste week. We hebben nu echt vakantie met lekker eten, beetje zwemmen, boekje lezen en af en toe een Bintang of een fijne Balinese massage.
Gisteren zijn we in ons hotel in Kuta aangekomen waar we een aantal spullen hadden achtergelaten. Via een fietsenmaker hebben we een fietsdozen geregeld en inmiddels zijn de fietsen ingepakt en staan op de hotelkamer klaar voor de terugreis.
Woensdag komen we aan in Amsterdam. We gaan dan een paar dagen overbruggen in het huis van onze vrienden Hans en Jantje in Dronten en vliegen zondag de 13e naar Nice. En dan begint de laatste etappe van onze reis. Dit keer is Groningen de eindbestemming.

• 08 Mei 2018 - 09:28

Arend:

Mooie waarneming!. Hoe kan het nou toch dat mensen in zo'n paradijselijke omgeving er zo'n zooitje van maken en zich zo laten sturen door valse religieuze boodschappen?
    Het is toch bijna onvoorstelbaar, totdat - zoals jullie - het met eigen ogen waarneemt
    Als je daar nou eens met respect naar elkaar om zou kijken vanuit een gelijkheidsideaal. En gezamenlijk respect hebben voor de natuur en het landschap. Nog een beetje opletten dat er niet teveel nakomelingen komen, want dat kan het land niet aan, dan had je een geweldig gelukkige samenleving.

Maar de werkelijkheid lijkt te zijn dat fanatici uit een stom boek hel en verdoemenis preken. En dat met ondersteuning van luidsprekers! dat men maar doorfokt en het milieu veel te zwaar belast. Ik zag laatst een triestmakend filmpje over de wateren rond bali en welke immense plastic soep daar in zee rond dwarrelt.
    En niemand die verantwoordelijkheid neemt.

Ik weet wel dat ook ik een nederlander ben met een opgeheven vingertje en dat ook wij dezelfde fouten maken, maar met zo'n waarneming word je geen cultuurpessimist, maar cultuurhypochonder!

Goede vlucht naar Nederland. En dan nog een mooie etappe naar huis. Ik kijk ernaar uit om jullie in juli te spreken
    Arend

• 08 Mei 2018 - 09:43

Tiny De Boer:

Annalies en Jenne, Een goede thuisreis toegewenst en bedankt voor de interessante verhalen en mooie foto's. Groet van Tiny en Jan

• 08 Mei 2018 - 11:24

Wim Kol:

geniet er maar van.
    Het kan nu

groet,

Wim

• 08 Mei 2018 - 12:48

Ina:

Mooie belevenissen weer Annelies en Jenne. Goede terugvlucht en fijn verblijf in Amsterdam!
    Succes met de tocht naar Groningen.
    Groet, Ina

• 08 Mei 2018 - 13:20

Barteld Londo:

Een grafity-tekst ergens in Indonesië, tientallen jaren geleden: we want pollution!

Jullie reisverslagen met belangstelling gelezen. Mooi!
    Goeie terugreis.

Hartelijke groet

• 08 Mei 2018 - 13:58

Daphne :

En dan zit het er alweer bijna op.... nou ja, op een fietstochtje (!) van Nice naar Groningen na dan. Geniet nog even lekker van de laatste dagen in Bali. Het is hier nu bijna Balinees weer, dus jullie kunnen met een gerust hart terugkomen. Goede reis!

• 08 Mei 2018 - 20:29

Ger En Ida:

Hoi Annalies en Jenne,

We vinden het altijd weer bijzonder om te lezen hoe het jullie vergaat op jullie reizen.
    Wij waren alweer jaren geleden in Sri Lanka en werden ook wel eens in alle vroegte gewekt door gezang/gebeden uit de moskee. Of we weer insliepen of opbleven om de reis te vervolgen weten we niet meer. Maar, bijzonder is het wel.

Nu nog een paar dagen Bali en weer naar huis. Nou ja, wel met een ( voor jullie) een klein omweggetje, terwijl jullie de koffie uit Groningen kunnen ruiken.
    In ieder geval nog een prachtige voortzetting van jullie reis met als einddoel GRONINGEN!

Lieve groet van ons tweetjes.

• 10 Mei 2018 - 16:32

Marike:

Wat een prachtig avontuur maken jullie samen! Geniet van de laatste, Europese, etappe en we horen heel graag jullie live reportage na terugkomst (jullie zijn denk ik nét iets eerder thuis dan wij?).
    Bonne chance et a tout a l’heure!!

• 11 Mei 2018 - 08:50

Annie:

Wat heerlijk om zo,n reis samen te maken. Een mooie afsluiting die laatste etappe. Kunnen jullie weer wennen aan europese koppen om je heen en natuurlijk aan het goede franse leven. Nog een heel goede en plezierige tocht door frankrijk. Jullie gaan natuurlijk via de mont ventoux!!! richting groningen.
    Groeten Annie.