Hobart - Reisverslag uit Hobart, Australië van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Hobart - Reisverslag uit Hobart, Australië van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Hobart

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

06 April 2018 | Australië, Hobart

Tasmanië is erg heuvelachtig. Gelukkig zijn we aardig in conditie en kunnen we de hellingen, die regelmatig steiler zijn dan 10 procent wel aan. En zeker, Tasmanië is mooi. Als wij vertelden aan Aussies op het continent dat we naar Tasmanië zouden gaan zeiden ze steeds dat het prachtig is "you will love it".
Eén van de hoogtepunten is dat we een paar vogelbekdieren spotten in de rivier bij Branxholm. Het is een vrij zeldzame diersoort die zich alleen in de schemering laat zien.
Ondanks dat het weer hier instabieler en kouder is kamperen we toch meestal. Kleine dorpen hebben vaak gratis kampeerplaatsen van wisselende kwaliteit voor wat betreft de voorzieningen. Wel is er altijd een toilet. We eten in zo'n geval in de plaatselijke pub. Culinair is het allemaal (op een enkele uitzondering na) nogal armoedig. Veel komt uit de frituur. Wat dat betreft verlangen we erg naar Indonesië waar we weer lekker gaan smullen :-). Hier in Australië hebben we meestal zelf gekookt. De meeste campings hebben een goede keuken en bijna overal is wel een flesje wijn te scoren. Ons ontbijt bestaat uit muesli met melk. Doordat we melkpoeder en muesli meezeulen hebben we altijd eten, mochten we ergens belanden waar niets te krijgen is.
We verbazen ons hier over de vele en goede publieke voorzieningen. Tot in de kleinste dorpen zijn openbare toiletten en barbecues waarvan iedereen gebruik kan maken. Verder sportvelden, zwembaden, golfbanen, bowlsbanen, (Australische-) voetbalvelden, kinderspeelplaatsen en bibliotheken. Ze hebben het hier financieel ook niet slecht. Veel mooie huizen en grote auto's. De lonen zijn goed en de belastingsdruk is laag. Zelfs backpackers verdienen hier een erg goed salaris.
In Hobart bezoeken we het beroemde Mona museum met een afwisselende kunstcollectie in een bijzonder gebouw. Later op Bruny Island bezoeken we de landingsplaats van Captain Cook(1777). Dat Abel Tasman hier al in 1642 was zien we in Hobart waar een standbeeld van onze zeeheld staat.
Ondertussen zijn we bijna aan het eind van het Australische deel van onze reis. Op 13 april vliegen we naar Denpasar.

• 06 April 2018 - 10:04

Fred:

Luitjes,

Mooi wat jullie allemaal omschrijven in de verslagen.
    Dat het jullie naar de zin gaat lijkt me duidelijk.
    Nog veel plezier de komende tijd en vergeten niet te "verslagen". Wij spreken voor ons zelf, maar deze leuke info en ook vooral hoe met jullie gaat vind wij prettig om te lezen/weten.

Gr. Fred en José

• 06 April 2018 - 16:42

Arend:

Ik woon al meer dan dertig jaar zo ongeveer naast de geboorteplaats van Abel Tasman en met enige regelmaat is de ambassadeur in ons dorp voor Abel Tasman gelieerde festiviteiten. Een paar maanden terug was een grote delegatie van de het Gemeentebestuur op (snoep)reis naar Hobart. Het maakt toch dat Tasmanie een beetje "eigen"voelt, meer dan bijv. Australie. En als ik de foto's zie trekt het landschap me aan. Ik zou er ook wel eens willen rondfietsen en zeker nu, want ik heb deze week een Santos gekocht die de terreingesteldheid zou moeten aankunnen. Alleen moet de fietsconditie van zijn nieuwe baas omhoog. Dus eerst maar eens woon en werkverkeer; tenslotte is mijn Grote Vrije Tijd ook nog niet aangebroken. Maar jullie reis inspireert wel!
    Groet van Arend (en Thea)

• 09 April 2018 - 18:49

Ineke Koets:

Hoi wat een mooie avonturen beleven jullie. Nog veel plezier en genieten maar dat doen jullie ongetwijfeld. Kijk uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Ineke

• 16 April 2018 - 19:12

Sjieuwke:

Dag Jenne en Annelies, vanmiddag Jan Bartelds gesprokenen en gehoord van jullie fietstocht. Genoten van jullie verhalen en foto’s. Weer een fantastische reis. Veel plezier. Groet Sjieuwke