Taitung - Reisverslag uit Táidong, Taiwan van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Taitung - Reisverslag uit Táidong, Taiwan van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Taitung

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

24 Mei 2020 | Taiwan, Táidong

Eergisteren kregen we het bericht dat onze verblijfsvergunning weer automatisch met 30 dagen is verlengd. We mogen nu tot eind augustus blijven.
De afgelopen weken hebben we doorgebracht in het landelijke oosten van het land. In iedere plaats die we aandoen blijven we een paar dagen en verkennen de omgeving. Vaak fietsen we op zo'n dag een rondje in de omgeving. Ook maken we mooie wandelingen in de bergen.
Van Taitung fietsen we door het binnenland naar Hualien en langs de kust weer terug naar Taitung.  Voor we Taitung bereiken gaan we nog een paar dagen naar Green Island, een uurtje varen. Hoewel de boot op de terugweg aardig tekeer gaat houden we de boel binnen.
De taiwanesen zijn erg aardig en behulpzaam. Het komt regelmatig voor dat ons onderweg drinken, eten of fruit wordt aangeboden. De communicatie gaat in gebrekkig Engels of via Google translate. We hebben wel geprobeerd om wat Chinees te leren maar dat valt ons vies tegen. Tot tien tellen is al een grote opgave (zal wel met leeftijd te maken hebben).
Het eten is hier goed, hoewel minder kruidig dan in veel andere Aziatische landen. Ook moeten we wel afkicken van ons bordje muesli met melk of yoghurt. Het ontbijt bestaat hier uit een bord noodles met stukken kip, vis, eieren, dumplings, tofu, kool, sla. Soms krijgen we als ontbijt een broodje hamburger of sushi. Ook American breakfast, toast met eieren, bacon en (vieze) worstjes komt voor.
Als lunch is onze favoriet een goed gevulde bamisoep of een bordje fried rice. 's Avonds eten we heel divers. Een enkele keer eten we zelfs een pizza.
Vanwege de verwachte regen blijven we een paar dagen in Taitung. Hier moeten we sowieso even naar een fietsenmaker om een onwillige versnelling van Jenne' s fiets te laten repareren en we moeten nodig naar de kapper.

• 24 Mei 2020 - 09:55

Arend:

Tja zo’n ontbijtje zou wennen zijn ( ik verorber juist mijn broodje kaas met een kopje thee; ik zie de schrik al in de ogen van een Taiwanees, zou die bij mij aanschuiven) maar dat visje op de foto: Yammie yammie! Smakelijke voortzetting aldaar
    Arend

• 24 Mei 2020 - 14:24

Emmy:

Ha Annelies en Jenne,

Goed om van jullie te lezen. Mooi ook dat jullie in principe tot eind augustus onder de pannen zijn in een land waar het goed toeven is (ook covid 19 gewijs). Maar stel jullie zouden eerder naar Nederland terug willen keren, kan dat überhaupt?
    Dat met die kapper was hier ook een dingetje. Na de intensivist en de IC verpleegkundige was de kapper het hoogst gewaardeerde beroep. Jan en ik hebben de haren weer netjes gecoiffeerd en je weet: Als je haar maar goed zit.
    Wij blijven voornamelijk thuis, doen jullie het reizen dan maar.
    Veel plezier, blijf goed gezond en tot ziens!

Jan en Emmy

• 24 Mei 2020 - 14:28

Annie:

Hallo Annelies en Jenne, volgens jullie reisverslag zijn jullie nog steeds in een land met veel bewegingsvrijheid, voor wat betreft het coronavirus. Heerlijk om zo rond te fietsen. Jullie kunnen Taiwan
    van alle kanten bekijken en ook veel "proeven". Het land ziet er boeiend uit. Heel fijn dat hier ook weer wat
    activiteiten te bezoeken zijn.
    Het is wel saai al die gesloten zaken. Hopelijk gaat de wereld weer wat verder open en kunnen jullie verder
    reizen of weer terug naar nederland.
    Nog veel fiets en wandelplezier.
    Groeten Annie

• 24 Mei 2020 - 15:01

Remco:

Leuk om te lezen wat jullie zoal bezig houd.
    Wat een aparte brug is dat, je loopt eigenlijk meerdere bruggen achter elkaar.
    Maarrehhhh, jullie tellen toch helemaal niet zo vaak tot 10???

• 25 Mei 2020 - 14:12

Ger En Ida:

Hoi Annalies en Jenne,
    Het blijft altijd boeiend om jullie belevenissen te lezen. Waar zijn ze geweest, over de bevolking en het landschap.
    Wat een uitgebreid ontbijt zo vroeg op de dag, ik hou maar vast aan de weetabix, crackers van Bolletje en thee of een boterham. Maar, gastvrij is het zeker.
    Ger loopt zijn rondjes met Natasja en morgen met René en Dirk.
    Hij is ook blij met zijn persoonlijke fietsverzorger Jan Paul.
    Wij wensen jullie nog een heel genoeglijke voortzetting van jullie reis.
    Groeten: Ger en Ida
    Ger voegt toe; de actie: Laat ons weer een juichen, van onze FC loopt als een trein. Ook nog belang bij een seizoenskaart(en).

• 26 Mei 2020 - 09:24

Vera Cnossen:

Hoi Jenne en Annelies, super leuk jullie reisverslagen te lezen. Fijn dat jullie weinig last lijken te hebben van het covid virus. Hier komt er langzaamaan weer wat meer ruimte om dingen te ondernemen. We knutselen wat in huis en genieten van de tuin. Zeker nu het lekker zonnig is. Wout en Jelmer werken vanuit huis en Bauke volgt ook zijn studie on-line. Is allemaal goed te doen. We wensen jullie nog een goede tijd! Liefs van Wout, Vera en Bauke.

• 26 Mei 2020 - 19:39

Willy:

Nog even en jullie willen niet meer terug. Lang 'gedwongen' in een land vertoeven is toch anders dan de gedachte route af te fietsen... je gaat vast op andere dingen letten, zaken herkennen, andere verbanden zien. Of maak ik het nu veel te ingewikkeld?
    Blief fiets'n en kop d'r veur, Tammo!

• 05 Juni 2020 - 11:38

Marieke Hopma:

Leuk om steeds jullie reis te volgen. Ik kan me voorstellen dat je, nu je gedwongen bent langer in Taiwan te blijven, het land steeds meer van binnenuit gaat ervaren en er een minder 'toeristisch' beeld van krijgt, ook door contacten met de plaatselijke bevolking. Dat lijkt me met name interessant.
    Prachtig trouwens, dat gebouw van Francine Houben van één van jullie eerdere verslagen. Ik heb een tijd terug een documentaire over haar gezien, wat een boeiende, sterke en creatieve vrouw! Hier in Groningen zijn de bibliotheken sinds begin mei, met de bekende RIVM maatregelen van handen desinfecteren en anderhalve meter afstand, weer open. Wordt heel erg gewaardeerd door het publiek. Wij zijn voornamelijk bezig met de boekverwerking want de boeken moeten 36 uur in quarantaine.
    In de Wijert hebben we gelukkig 9 karren (ooit de oude karren aangehouden, wie wat bewaart die heeft wat nietwaar) dus we weten er wel weg mee ;-).
    Gisteren kwam Gea (Groothuis, de Wijert) nog met een verhaal dat ze een dagboekje gevonden had, die ze bijgehouden had tijdens de introductieweek van de BDA in Eerbeek. Toen hadden we het nog even over jullie. Ik kon me herinneren dat jij vanaf die tijd al fanatiek met Jenne mee ging fietsen Annalies!
    En daar ben je nooit mee opgehouden, mooi om te zien. Heel veel plezier op jullie verdere reis, geniet ervan en heb het goed met zijn tweeën!