Yuli - Reisverslag uit Zhongcheng, Taiwan van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Yuli - Reisverslag uit Zhongcheng, Taiwan van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Yuli

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

02 Mei 2020 | Taiwan, Zhongcheng

Na het eilandje aan de westkust steken we de bergen over, die in het zuiden niet zo hoog zijn, naar de oostkust. Het oosten is het rustige deel van het land. Omdat we (heel) veel tijd hebben doen we kleine afstanden en blijven we vaak een aantal nachten op dezelfde plek. Op de "rustdagen" verkennen we de omgeving of maken  een mooie wandeling in de bergen.
We gaan een paar dagen naar Orchard Island, ruim 80 kilometer uit de oostkust. Een prachtig eiland met veel koraal en een mooie kustlijn. De (oorspronkelijke) bewoners hebben een meer Fillipijns uiterlijk, net als de oorspronkelijke bewoners van Taiwan voordat de Chinezen de overhand kregen.
De heenreis met de snelle boot die er twee tot tweeëneenhalf uur overdoet gaat over een redelijk rustige zee. Helaas is de terugreis totaal anders. De zee is ruw en de boot klapt hard alle kanten op. In het begin is het beangstigend maar na verloop van tijd verlegt de aandacht zich naar het eigen welbevinden. De maag begint op te spelen. Aan de geluiden om ons heen te horen zijn wij niet de enigen aan boord die de laatst genoten maaltijd aan de plastic zakken toevertrouwen.
Tussen Taitung en Hualien nemen we niet de kustroute maar gaan door de landelijke vallei in het binnenland. Groene wuivende rijstvelden en bergen aan weerskanten. Mooi weer, een graadje of 25 en weinig regen. Wat wil je nog meer.
De autoriteiten hebben het goed met ons voor. Onze verblijfsvergunning is, in verband met de situatie elders in de wereld voor de tweede keer met een maand verlengd. We mogen in ieder geval tot begin augustus blijven.

• 02 Mei 2020 - 11:05

Tiny De Boer:

Dag Jenne en Annalies, Fijn te horen dat jullie het daar naar de zin hebben. We lazen in de krant dat er gelukkig ook bijna geen corona is. Bedankt voor het bericht en de leuke foto's. Veel plezier en blijf gezond! Groet, Tiny en Jan

• 02 Mei 2020 - 15:12

Marike:

Hoi allebei,
    Geniet samen daar, zo te lezen een prima optie om te vertoeven nu! Liefs vanuit de Tuinbouwstraat.

• 03 Mei 2020 - 11:19

Jan-Willem Peeters :

Hi Jenne en Annalies,
    Mooi om jullie reisverslag te lezen! Jullie hebben echt het beste land uitgekozen in Azië op dit moment. Ik ben meer dan 20 jaar geleden in Taipei geweest, en zou graag ook eens de ronde fietsen die jullie nu doen. Het schijnt een bijzonder eiland te zijn, in meerdere opzichten. Het is ook een jonge vitale democratie met een goede president. Hopelijk houden ze stand tegen de toenemende druk en intimidatie vanuit China. Ik zit nog in lockdown op de Filipijnen, maar hoop eind van de maand weer naar NL te kunnen vliegen. En Anne heeft een kamer gevonden in de Mauritsstraat! Nog heerlijk fietsen en wandelen daar en zorg dat je voor het Typhoon seizoen (Augustus-September) Taiwan hebt verlaten.
    Groeten, Jan-Willem

• 07 Mei 2020 - 15:06

Jan Van Domnutg:

Erg leuk jullie verhaal te hebben gelezen. Ja het biljarten is hier 0,0 wat moet je dan? dan maar een briefje naar Jenne en Annelies schrijven Heb al gelezen dat jullie het daar prima naar je zin hebben. Ondanks dat ik bijna niet naar buiten kom vermaak ik me toch wel, wat klusjes doen die er zo lang liggen. En veel muziek luisteren via mijn super audio installatie. ook ben ik weer sinds mijn linkerhand geopereerd is weer veel meer contrabas gaan studeren. voelt goed als dat weer beter gaat. Ja hoe het biljarten straks weer zal gaan ben benieuwd Soms kan het ook wel weer eens wat beter gaan. we wachten af. wens jullie nog een hele fijne vakantie, maar hoop je ook weer gauw terug te zien. gezond blijven he' groeten Jan v Domburg