Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Kampot

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

07 Januari 2019 | Cambodja, Kâmpôt

Toen men hier de rijst nog uit een bananenblad at, werd het blad na de maaltijd op de grond gegooid. Daar was niks mis mee, maar dat de Cambodjanen dat nu ook doen met plastic bakjes, flesjes en al het andere plastic is kwalijk.  Bermen en sloten liggen er vol mee. Het is volgens ons een prima idee van de EU om wegwerpplastic aan banden te leggen. Zo, dat moest er even uit.
Met een paar tussenstops fietsen we van Battambang naar Phnom Penh. Grotendeels fietsen we langs de grote weg, niet leuk maar goed te doen. De laatste 50 kilometer kunnen we langs kleine wegen en vermijden daarmee een groot deel van de drukte vlak buiten de stad.
Phnom Penh is een stad van grote tegenstellingen. Veel arme mensen maar ook heel veel grote auto's. Ongelofelijk dikke Lexussen, Mercedessen en ook Hummers zie je hier veel. Veel van de bedrijvigheid in de stad komt op het conto van de Chinezen (er schijnen 200.000 Chinese expats in de stad te wonen).
We bezoeken hier een oude gevangenis (Tuol Sleng) waar de Rode Khmer hun vijanden martelden en vermoorden en ook één van  vele Killing Fields (Choeung Ek) waar de mensen werden gedood en in massagraven werden gegooid. In de periode 1975-1979 zijn hier bijna 2 miljoen mensen door landgenoten omgebracht. Ongeveer een kwart van de bevolking.
Oud en nieuw gaat vrij ongemerkt aan ons voorbij. Nieuwjaarsdag zitten we al rond 8 uur op de fiets. De hoop dat het op nieuwjaarsdag rustig zal zijn op de weg blijkt ijdel. In 3 dagen fietsen we naar Sihanoukville. Hier halen we allereerst een visum voor Vietnam bij het Consulaat.
De stad is een grote bouwput. Allerlei Chinese consortia bouwen hier hotel na hotel. De grote casino's zijn al klaar. Ongetwijfeld komen hier straks miljoenen Chinezen zonnebaden aan het strand. Ook de enige Cambodjaanse diepzeehaven is interessant voor de Chinezen. Van het oorspronkelijke Cambodjaanse stadje blijft niets over.
Op dit moment zijn we in Kampot, een vriendelijk stadje dat niet ver van de Vietnamese grens ligt. Morgen gaan we naar Kep om nog een dagje van het strand te genieten en donderdag naar Vietnam. We zijn nieuwsgierig naar het verschil tussen Cambodja en Vietnam.

• 07 Januari 2019 - 07:09

Ruud:

En ook jullie een heel goed 2019. Net als Nederlanders overal in Europa te vinden zijn, geldt dit blijkbaar ook voor Chinezen. En dan zo langzamerhand over de hele wereld! Toch maar de EU versterken?
    Jullie intussen veel plezier in C en V. Ook ik ben benieuwd te horen of en welke verschillen er zijn tussen beide landen.
    En nu jullie straks toch in Vietnam zijn: kijk ook maar even of mijn, sorry onze steun via het Comité Nederland - Vietnam nog nodig is. Of komen jullie niet in het Noorden?
    Hg
    Ruud

• 07 Januari 2019 - 08:51

Arend:

Vrienden op de fiets!
    Jullie verslag appelleert aan twee stokpaardjes van mij, namelijk "De wereld gaat aan plastic ten onder" om Max Dendermonde maar eens te parafraseren. Een schip verloor vorige week een aantal containers boven de Wadden en opeens lag zichtbaar de wereld vol plastic. Dit zien we dan, maar de plastic soep in de oceanen zien we niet en dat is toch een enorme ecologische ramp. Ik hou van Boyan Slat!!

Tja en dan de Chinezen. Wij wonen in Europa toch echt in 'Das Abendland'. Het wordt een gerontocratie vol met grumpy old men die met teveel geld over de wereld trekken en vol verbazing overal de Chinezen zien oprukken. Maar antwoorden op die expansie hebben we niet. En die Chinezen komen niet in wrakke bootjes over gevaarlijk water. Die komen met het vliegtuig of de trein en met geld en kopen de boel op! Waar dat over een paar generaties toe leidt?? Interessant, maar helaas zijn wij er dan niet meer

Nog niet merkbaar, maar gelukkig: de dagen worden weer langer. Tijd om plannen te maken! Want nu we hier toch zijn, kunnen we maar beter er het beste van maken nietwaar? Zeer benieuwd wat jullie in Vietnam aantreffen. Die oorlog (zucht..., die moet ook nog worden bestudeerd) is vast nog alom zichtbaar. Ik lees het graag
    Grumpy Arend

• 07 Januari 2019 - 13:04

Daphne:

De allerbeste wensen voor een mooi, gezond en sportief 2019! Jullie beginnen het jaar al goed zo te lezen.

Groet,
    Daphne

• 07 Januari 2019 - 14:17

Emmy En Jan:

Hoi Jenne en Annalies,

De beste wensen voor 2019. Jullie hebben niet de vrolijkste plekken opgezocht in Cambodja. Het is natuurlijk wel hun geschiedenis. Veel plezier in Vietnam. Nina is daar nu ook. In het verre noorden, Sa Pa.
    We kennen haar reisplannen niet precies maar ze reist binnenkort naar het zuiden. Stel dat je haar tegen komt :-) doe haar de groeten.

Groeten,
    Jan en Emmy

• 08 Januari 2019 - 09:23

Jaap En Adri Blankendaal:

Hi Annelies en Jenne,een voorspoedig 2019 toegewenst.
    Jullie zullen vast veel verschillen opmerken tussen Cambodja en Vietnam.
    Alleen al het aantal brommers!!!!Massaal in Vietnam.Ook het eten.
    Lekker stokbroodje en goede koffie!!
    Toen wij er fietsten kon je niet langs de kust naar Vietnam?Wij moesten via Chau Doc.Langs de kust lijkt ons leuker!!Maar mooie stranden hebben we bij Kep niet gezien.Armoedige met veel vervallen villas.We wensen jullie veel plezier in Vietnam.Groetjes