Busan - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Busan - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Busan

Door: Annalies en Jenne

Blijf op de hoogte en volg Jenne

23 Oktober 2023 | Zuid-Korea, Busan

Met de ferry gaan we van Shikoku naar Kyushu, het eiland waar we 8 jaar geleden ook al eens waren. Door flink door te fietsen komen we net op tijd bij de ferry die om 11.00 uur vertrekt. Helaas, we kunnen niet mee omdat er slechts 5 motoren of fietsen mee mogen per keer. Ook de boot van 14.00 is al volgeboekt.We kunnen pas om 15.00 uur mee. Er is gewoon genoeg ruimte op de boot voor minstens 10 fietsen maar regels zijn regels in Japan. Niemand protesteert.

Het resulteert erin dat we 's avonds in het donker Oita binnenfietsen waar we in verband met een slechtweervoorspelling 4 nachten hebben geboekt in een luxe hotel met een heerlijke onsen (publiek warm bad) en een sauna. We maken met de trein nog een uitstapje naar Usuki. Behalve een historische dorpsstraat heeft Usuki grote zogenaamde Stone Buddhas, een paar kilometer buiten het dorp. We zijn in eerste instantie niet van plan daar heen te gaan maar de mevrouw van de plaatselijke VVV die ons al opvangt als we uit de trein stappen, vertelt direct al dat de bus om 12.00 vertrekt. Omdat de straat en het voormalige kasteel vlot bekeken zijn besluiten we toch te gaan. En onder de goedkeurende blik van de mevrouw stappen we bij het station in de bus. Ze heeft gelijk, de Buddha's zijn een bezoek meer dan waard.Na een paar dagen wellness gaan we naar Mount Aso. Deze werkende vulkaan ligt in een heel grote krater met een omtrek van ongeveer 120 kilometer, de grootste ter wereld. De vorige keer zijn we hier ook geweest maar het gebied is zo mooi dat we er graag nog eens heengaan. Natuurlijk gaan we ook weer even omhoog, ca. 1500 meter. De vulkaan is nog steeds erg actief. Het schijnt dat je vanaf de vulkaanrand in de vulkaan een groen meer kunt zien, maar zo dichtbij mochten wij 8 jaar geleden ook al niet komen.

De volgende attractie is Deshima, het voormalige eilandje voor de kust van Nagasaki. Vanuit hier mochten de Nederlanders van de VOC ruim 400 jaar geleden als enigen handel drijven met Japan. De Shogun wilde niet dat ze het land ingingen. Hij wilde de eigen cultuur beschermen en hield op deze manier ook het Christendom buiten de deur. In Nagasaki op de plek waar ooit het eiland lag is nu een openlucht museum over die periode met nagebouwde huizen. Op weg naar Fukuoka zien we ook nog de Utrechtse dom en het Rijksmuseum liggen in het openluchtmuseum Huis ten Bosch. Dit keer fietsen we door.

Onderweg van Nagasaki naar Fukuoka boeken we via Air Bnb een kamer bij ene Hanneke. Blijkt een Nederlandse jonge vrouw die na haar studie Japans hier is terechtgekomen. Zij geeft Engelse les en bestiert in haar eentje een prachtig guesthouse. Het rijden op haar Harley Davidson die in de garage staat schiet er vaak bij in vanwege de drukke werkzaamheden. Voor we de ferry naar Busan inZuid-Korea nemen, blijven we een paar dagen in Fukuoka. Hier stuiten we zowaar op een oktoberfest met grote Duitse bieren en worst. Het is duidelijk niet gelukt om de Europese cultuur buiten de deur te houden. Door het strikte beleid op het parkeren van fietsen raken we zenog bijna de kwijt. Als we op een regenachtige dag onze fietsen een uurtje 'fout' parkeren, hangt de wegsleepbon al aan het stuur.

Ons Japans afscheidsmaal bestaat uit tempura, gebakken paling, rijst, een soort spaghetti, miso-soep een toetje en diverse dipsausjes. Alles in kommetjes op een plate. Gelukkig krijgen we uitleg welke saus we bij wat moeten eten.

We hebben Japan wederom ervaren als een heerlijk land om te zijn. De eerste keer dat we er waren verbaasden we ons over de vele eigenaardigheden en gebruiken die anders zijn dan bij ons, we merken nu dat we er al bijna helemaal aan gewend zijn.Anders zijn ook de parken met prachtige japanse tuinen met 'cloud trees', boompjes waarvan de takken op wolken lijken, zorgvuldig in model geknipt. We zien ze een aantal keren in parken maar ook regelmatig bij Japanse huizen. We zullen ze missen. Wat we niet zullen missen is de muzak die je in Japan overal hoort. Vaak bekende liedjes als "Zachtjes tikt de regen tegen het zolderraam" en "Toen was geluk heel gewoon".

In Zuid-Korea gaan we langs de oostkust op weg naar Seoul. We moeten daar rond 18 november zijn want op 20 november vliegen we naar Bangkok.

• 23 Oktober 2023 - 15:40

Tiny:

Jenne en Annalies, weer bedankt voor jullie mooie verhalen. Goede reis verder. Groeten van Tiny en Jan

• 23 Oktober 2023 - 17:23

Aukje Atsma:

Lijkt mij bizar om in Japan tegen een Oktoberfest met bier op te lopen! [e-1f602] Openluchtmuseum Huis ten Bosch? Haha. Drinken jullie ook sake?

Hartelijke groet,

Aukje

• 23 Oktober 2023 - 21:30

Ton De Ridder:

Hallo Annalies, Jenne,

Zojuist heb ik na de training de link van het mededelingenbord geplukt. Met veel plezier ga ik jullie verhalen lezen. Vooral erg benieuwd ben ik naar die van Thailand, met dat land heb ik iets. In februari - maart zit ik daar ook.

Veel plezier verder!

Groetjes,

Ton

• 24 Oktober 2023 - 13:25

Anneke:

Hallo Jenne en Annelies, eindelijk de tijd genomen om jullie verhalen te lezen. Wat weer een schitterende reis. En prachtige foto's waardoor je verlangen krijgt om er ook eens heen. Wie weet... Jullie in ieder geval bedankt, veel plezier en succes verder en tot het volgende verhaal.

• 24 Oktober 2023 - 18:51

Ruud Boelens:

Dank jullie wel. Waarom veerboten jullie trouwens heen en weer tussen Korea en Japan? Qua eten (Japans) als drinken (bier) trekt Japan mij trouwens nog niet erg. Maar jullie wel en dat telt [e-1f601]:-). Geniet ze verder.

• 26 Oktober 2023 - 22:17

Emmy:

Ik weet niet waarom maar het kijkt er op dat mijn mailadres uit de mailinglist is gevallen. Ik heb me nu weer aangemeld. Hopelijk krijg ik weer meldingen van verslagen. Nu was het even bijlezen.

Maar ik ben weer bij. Korea en Japan zijn twee heel onbekende bestemmingen, dus extra leuk om te lezen

Tot een volgende!