Rasi Salai - Reisverslag uit Rasi Salai, Thailand van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Rasi Salai - Reisverslag uit Rasi Salai, Thailand van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Rasi Salai

Door: Annalies en Jenne

Blijf op de hoogte en volg Jenne

10 Maart 2024 | Thailand, Rasi Salai

In Laos hebben we een paar lange ritten. Van Thakek naar Savannakhet is 115 kilometer. Ons hotel serveert vanaf 7.00 uur ontbijt. Zo gauw we de scrambled eggs op hebben gaan we op pad. We nemen een kleinere weg langs de Mekong. Eerst mooi glad asfalt maar daarna vele kilometers kapotgereden asfalt. Voor fietsers ongeveer het slechtste wat er bestaat vanwege de vele scherpe randen. Gelukkig is na een kilometer of 15 het wegdek weer goed. Al met al komen we tegen vieren aan bij ons guesthouse met een aardige Franse gastheer. Laos is in vergelijking met Vietnam beduidend armer. Ondertussen valt wel op dat hier veel grote auto's rijden. Vooral de Toyota Hilux is erg populair. Onze Franse gastheer in Savannakhet vertelt dat één persoon de auto koopt waarna de hele familie er gebruik van maakt. Maar waarom dan zo'n grote bak vragen we ons af. Ook hier blijkt de heilige koe een statussymbool. Na 2 dagen Savannakhet gaan we verder naar het zuiden. De afstanden zijn stevig en de wind is ons zoals gebruikelijk niet goed gezind. We blijven vroege vogels. Opstaan tussen vijf en half zes en dan even na zes uur op de fiets. De kleuren zijn prachtig rond deze tijd. Vanwege het warme weer drinken we nu veel cola. Goed tegen de dorst en goed voor de energie. We gaan met een omweg, via het Bolavenplateau, naar Pakse. Het plateau is o.a. beroemd vanwege de vele watervallen. Omdat het geen regenseizoen is stellen deze nu niet veel voor. In Tad Lo logeren we in hetzelfde guesthouse en in dezelfde kamer als 5 jaar geleden. In de buurt van Tad Lo fietsen we (op onze rustdag) nog even een flinke heuvel op naar een waterval (DROOG). Het klimaat op het plateau is heerlijk en als we weer afdalen naar de Mekong bij Pakse wordt het direct knap warm. Vanaf Pakse is het ruim 40 km. naar de grens. De grensbeambten hier zijn goedgemutst. Voor 9 uur zijn we de grens al over. De beambte aan de Thaise grens vraagt Annalies nog even om te bevestigen dat zij echt op één van de vier foto's staat die hij op zijn beeldscherm heeft. Geheel tegen de geldende procedures wordt ze achter de balie uitgenodigd. Ja, vergeleken met de andere foto's kijkt ze hier wel erg nors. Hij moet er erg om lachen.

De eerste dagen in Thailand zijn bloedheet. Overdag rond het middaguur is het 39⁰ C terwijl het 's nachts niet verder afkoeld dan 28⁰ C. We doen het rustig aan. Als we fietsen staan we nog steeds om 5 uur op en zijn voor twaalven op de plaats van bestemming. Ook zijn we na de lunch liever op de kamer dan buiten. Airco aan en lekker binnen zitten lezen. Gelukkig duurt de hitte maar een dag of vier. Nu is het weer normaal met ca. 34⁰ max. We fietsen nu in de Isaan regio en willen nog een aantal Khmer tempels bezoeken. Ondertussen gaan we langzaam richting Bangkok. Op 30 maart vliegen we naar Amsterdam. Op 3 april brengt Transavia ons naar Barcelona waarna we rustig weer naar huis fietsen.

• 10 Maart 2024 - 11:55

Tjeerd Zijlstra :

Beste twee,

Grote bewondering en grote vraag. Lukt het jullie om in Kikkerland straks weer je draai te vinden en weer gewoon te wonen, of zien jullie er juist naar uit en vinden jullie het geruststellend?

Hgr,

Tjeerd Zijlstra

• 10 Maart 2024 - 15:23

Marike:

Goed teken dat de douane je niet herkent als je nors kijkt Annalies! Houd het plezier samen vast en langzaam wennen aan de terugkeer naar huis dus.

Het voorjaar is hier begonnen en het plantsoen staat vol met kleurrijke bloemen.

• 10 Maart 2024 - 16:41

Ton De Ridder:

Dank voor jullie uitvoerige verslagen, wat jullie allemaal meemaken. Heerlijk om te lezen. Ik zit hier nu in Maha Chai, een beetje rond te hopsen , niks vergeleken bij jullie actieve avonturen. Groetjes, Ton

• 11 Maart 2024 - 09:37

Anneke Groen:

Jenne en Annelies, wat weer een heerlijk uitgebreid verslag. Ik geniet op afstand van jullie avonturen maar ook blij dat ik niet mee hoef. Geniet er nog van en mooi dat jullie deze kant weer opkomen.

Anneke

• 11 Maart 2024 - 11:44

Fred Breeuwsma:

Leuk hoor! Nog een gezellige tijd gewenst en doe kalm an.

José en Fred

• 11 Maart 2024 - 15:02

Tineke Kuipers:

Wat een hitte, ik vond 34 graden al te warm om te fietsen.

Wij hebben ook het plan opgevat om van de Middellandse Zee terug naar huis te fietsen maar dan in de maand juni. Jullie zijn dan waarschijnlijk al noordelijker.

• 12 Maart 2024 - 11:25

Trees Westerhof:

Jullie verslagen nemen mij even mee naar een andere wereld.

Trees

• 12 Maart 2024 - 11:27

Trees Westerhof:

Liggend op mijn rug, lees ik jullie reis verhalen.

Eind maart leek in september zo ver weg, en dan is het toch zover!

Geniet!

Trees

• 12 Maart 2024 - 19:55

Wout En Vera:

Wat een vroege vogels zijn jullie! Dan draaien wij ons altijd nog een keer om. Maar in die hitte lijkt het wel het meest verstandige om te doen en te kunnen genieten van de omgeving. Wat weer veel te zien en te beleven. Bijzonder om via jullie verslag deelgenoot van te mogen zijn!

• 13 Maart 2024 - 15:14

Tiny En Jan:

Dank je wel voor weer een mooi reisverslag. Jullie gaan weer aan Europa wennen via Barcelona; dat is een mooie plek om te starten. Goede reis verder en hartelijke groeten van Tiny en Jan

• 16 Maart 2024 - 07:45

Emmy En Jan:

Sjonge, hard werken is het wel zeg!

Wat doen jullie tussen 30 maart en 3 april?

Goeie reis en veel plezier nog even in Thailand [e-1f44b]