Xiaoliuqiu - Reisverslag uit Liuqiu Yu, Taiwan van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu Xiaoliuqiu - Reisverslag uit Liuqiu Yu, Taiwan van Jenne Oosting - WaarBenJij.nu

Xiaoliuqiu

Door: A&J

Blijf op de hoogte en volg Jenne

12 April 2020 | Taiwan, Liuqiu Yu

Het begint er steeds meer op te lijken dat we niet door kunnen naar Japan. Waarschijnlijk krijgen we geen toestemming om het land binnen te gaan en gezien de ontwikkeling van het virus is Taiwan een betere plek om te zijn. We hebben een verblijfsvergunning van 3 maanden die ondertussen automatisch met 1 maand is verlengd. We mogen hier in ieder geval blijven tot 4 juli. Begin juni gaan we beslissen of en hoe we verder gaan. Ondertussen heeft onze vriend Li de fietsdozen opgehaald uit het motel bij het vliegveld en bij hem thuis opgeslagen.
Omdat we veel tijd hebben doen we het heel rustig aan. We bezoeken zo'n beetje alle bezienswaardigheden en als het ergens leuk is dan blijven we een dagje. Aan de zuidkust zijn we zelfs een hele week gebleven. Eerst 3 dagen in een leuke B&B en daarna nog 4 dagen op een camping. Als we aankomen bij de camping lijkt het allemaal heel verlopen. Er is ook maar 1 andere gast. Omdat de plek aan zee erg mooi is zetten we toch maar de tent op. De dagen erna stroomt de camping vol omdat de taiwanesen 4 dagen vakantie hebben. Af en toe een beetje rumoerig maar ook wel gezellig. Regelmatig worden we bijgevoerd (gekookte eieren, toast, fruit en barbecue producten). We voelen ons welkom in dit land. Op vrijdagavond is het heel druk op de plaatselijke nightmarket. Van enige afstand tussen de mensen is geen sprake en veel mensen hebben ook geen mondkapje. We verbazen ons daar wel wat over. De volgende dag worden we bij de ingang van de markt tegengehouden omdat we geen mondkapje hebben. Later lezen we in een krantenartikel dat de mensen zich op de vrijdagavond onverantwoordelijk hebben gedragen.
We blijven de komende dagen in het zuiden omdat het hier mooi is, het weer goed is en er noordelijker veel regen valt. Na een middagje in thermische baden te hebben geweekt vertrekken we naar een klein eilandje (Xialoliuqiu, ook wel Little Liuqiu Island of Lambai Island genoemd) waar we weer een mooie maar verlaten camping vinden. Maandag weer naar de vaste wal en dan via de oostkust langzaam noordwaarts.
Dagelijks volgen we de ontwikkelingen rond het virus. Wat zijn wij blij dat we voor dit land hebben gekozen.

• 13 April 2020 - 13:27

Ger En Ida:

Hoi Annalies en Jenne,
    Als altijd een mooi verslag waar jullie zijn en hoe het in Thailand toe gaat.
    We hopen dat jullie alsnog naar Japan kunnen, hebben jullie al wel een scenario in gedachten?
    Hier in Groningen gaat alles zijn gangetje. Ik doe meestal de boodschappen en s' middags vaak een stevige wandeling of een fietstocht(je).
    Ger is bestempeld als een kwetsbare oudere, dus ik pas goed op hem.
    Gisteren (1e Paasdag) (was het hier mooi weer, vandaag veel bewolking, fris windje en lagere temperatuur, helaas.
    Annalies en Jenne, hou het gezond en leuk en een mooie voortzetting van jullie reis toegewenst.
    Groeten: Ger en Ida

• 15 April 2020 - 22:43

Willy:

Weer een mooi verhaal. Jullie zitten daar goed, begrijp ik. Anderzijds ook wel apart dat je de situatie hierν niet meemaakt... het is niet gezellig of flitsend maar heeft wel een eigen dynamiek.
    Maar enfin, geniet vooral van het mooie land en de gastvrije mensen. Annalies, ik ben nog niet aan de paasouzzel toegekomen, heb het nl. heel erg druk met mijn werk: het onderwijs van het vierde kwart van het schooljaar wordt geheel online aangeboden aan de studenten en daarvoor moet er heel ve (tijdrovend) werk verricht worden...
    Een goede reis maar weer!